Min resa...

Min resa...

söndag 11 januari 2015

Min resa genom kursen

Så var det dags för mig att reflektera över mitt eget lärande i kursen ”Pedagogisk dokumentation med IT-stöd”. Vad har jag lärt? Hur har jag lärt? Vilken är min lärstil? Har jag haft någon lärstrategi? Varför har jag gjort som jag har gjort?

Detta är frågor som vi önskar att eleverna i skolan ska reflektera kring. Inte helt lätt om du frågar mig! Jag önskar att jag hade fått möjlighet att träna på att reflektera kring mitt eget lärande redan när jag gick i skolan. Jag tror att man lär känna sig själv och ökar sin medvetenhet om sig själv på ett bra sätt när man blir tvungen att ställa sig dessa frågor.

Kursen har gett mig en ökad förståelse för pedagogisk dokumentation. Jag tar framför allt med mig tre små ord som jag har fastnade för när jag läste Hillevi Lenz Taguchis bok Varför pedagogisk dokumentation? - förstå, förändra, utveckla. Dessa ord använder vi i reflektioner kring olika dokumentationer på förskolan. Det kan handla om en aktivitet, en leksituation, ett samspel, ett undervisningstillfälle, ett bemötande mm. Vi försöker förstå situationen och tolka den utifrån det vi ser och hör. Sedan görs en förändring i verksamheten, det kan t ex handla om ett förändrat förhållningssätt eller en ny aktivitet kring ett lärområde. Denna förändring leder förhoppningsvis till en utveckling i gruppen eller hos ett enskilt barn. Det vi systematiskt dokumenterar och reflekterar kring är förändringarna och hur dessa förändringar har gjort skillnad. 

Under kursens gång ser jag pedagogisk dokumentation mer och mer som ett förhållningssätt. Att hela tiden vara nyfiken på barnen och deras lärande, dela deras utforskande och hjälpa dem vidare i olika lärprocesser. Det ser jag som en viktig uppgift. Min roll som pedagog spelar roll och gör skillnad. Jag ser pedagogisk dokumentation som ett verktyg för medveten förändring av den egna praktiken. Det innebär att jag hela tiden är i förändring och ständigt beredd på att möta barnen på ett nytt sätt.

Att ha haft möjlighet att träffa andra som gått samma kurs har varit positivt. Att dessutom vara indelade i lärgrupper där vi haft möjlighet att diskutera med varandra, hjälpa varandra, ställa frågor och samtala tillsammans har gett ett vidgat perspektiv. Jag lär gärna tillsammans med andra! 

Att ha en blogg som är öppen för alla att ta del av var till en början lite läskigt, tyckte jag. Men efterhand som jag började publicera inlägg så kändes det riktigt roligt att få dela med sig av sina tankar. Kanske kommer jag även efter kursens slut att skriva av mig på bloggen!

Roger Ellmins föreläsning på Youtube gav mig en ökad förståelse för flera begrepp, som t ex lärstil, och lärstrategi. Ett mål som jag hade med den här kursen var att jag efter kursens slut skulle kunna förklara begreppet pedagogisk dokumentation på ett begripligt sätt, för de som undrar, tex kollegor, föräldrar och vänner. Jag tycker att jag är en riktigt god bit på väg att klara detta!

Det jag vill utveckla är att få barnen mer delaktiga i och ge dem ett större inflytande över den pedagogiska dokumentationens innehåll och utförande. Jag önskar att jag ska utveckla min förmåga att reflektera ihop med barnen och hjälpa dem att sätta ord på sina lärprocesser. 

Tack för mig!

1 kommentar:

  1. Jag uppskattar att vårt arbetslag tycker om utveckling och ser både barnens och vårt eget lärande som en process. Det gör att arbeta med att "förstå, förändra och utveckla" blir ett naturligt sätt att förhålla sig till en vardag på förskolan. Å kul e de också!

    SvaraRadera